Αναγνωστική κατανόηση. Πώς να καταλαβαίνεις αυτά που διαβάζεις (της Δέσποινας Βούζα) - ValueNews.gr
Αθήνα booked.net
+14°C
target="_blank" style="color:#ffffff;" href="http://ibooked.gr/weather/athens-18328" class="booked-weather-160x36-city">Αθήνα booked.net
+14°C

προσφατα

Τρίτη, 27 Ιουλίου 2021

Αναγνωστική κατανόηση. Πώς να καταλαβαίνεις αυτά που διαβάζεις (της Δέσποινας Βούζα)

  Για παιδιά και ενήλικες.

Κάθε φορά που διαβάζουμε και αναρωτιόμαστε αν αυτό που διαβάζουμε βγάζει νόημα και τι νόημα βγάζει τότε «καθοδηγούμε την κατανόηση». Αν οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά είναι αρνητικά θα χρειαστεί να ακολουθήσουμε συνειδητά ορισμένες διαδικασίες για να ξεπεραστούν τα προβλήματα.

1.      Βελτίωση Μνήμης. Η σχέση μνήμης και αναγνωστικής κατανόησης είναι έμμεση. Η βελτίωση της μνήμης δεν σημαίνει την ικανότητα να αποστηθίζει κανείς το κείμενο ή μεγάλο αριθμό λέξεων, αλλά αφορά την εργαζόμενη μνήμη κατά την επεξεργασία των προτάσεων και την εξαγωγή συμπερασμών. Τεχνικές βελτίωσης της μνήμης είναι να κρατάει ο αναγνώστης σημειώσεις πάνω στο κείμενο, να υπογραμμίζει λέξεις κλειδιά, να χρησιμοποιεί εικόνες κ άλλα οπτικά υλικά, να επαναλαμβάνει τα σημαντικά σημεία, κλπ.

2.      Βελτίωση ταχύτητας αναγνώρισης λέξεων και ανάπτυξη λεξιλογίου. Πρόκειται ουσιαστικά για την αναγνώριση της σημασίας των λέξεων. Είναι σαφές ότι κείμενα με δύσκολο λεξιλόγιο δυσκολεύουν την κατανόησή του. Γι’ αυτό, η ανάπτυξη του λεξιλογίου μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση της αναγνώρισης των λέξεων και τελικά στην αναγνωστική κατανόηση.

3.      Γνώση της δομής του κειμένου. Όταν ο αναγνώστης γνωρίζει το είδος του κειμένου μπορεί να εντοπίσει πιο εύκολα τις κεντρικές ιδέες και τα γλωσσικά χαρακτηριστικά του κειμένου. Τα είδη κειμένων είναι το αφηγηματικό, περιγραφικό, επιχειρηματικό και πληροφοριακό.

4.      Σύνδεση με προηγούμενη γνώση. Είναι σημαντικό τα συμπεράσματα που εξάγει ο αναγνώστης από το κείμενο να τα συνδέει με προηγούμενη γνώση.

5.      Δεύτερη ανάγνωση του κειμένου ή ορισμένων παραγράφων και αναζήτηση πληροφοριών από άλλες πηγές. Είναι φυσικό όταν ο αναγνώστης δεν κατανοεί αυτά που διαβάζει να ξαναδιαβάσει πιο προσεκτικά το κείμενο και να ζητήσει βοήθεια από κάποιον άλλον ή να αναζητήσει πληροφορίες από το ίντερνετ και από άλλες πηγές.

6.      Στόχοι και κίνητρα του αναγνώστη. Για ποιους λόγους ο αναγνώστης διαβάζει το κείμενο; Ποια είναι τα κίνητρα του αναγνώστη, το ενδιαφέρον του γι’ αυτό που διαβάζει είναι σημαντικό; Τέτοια ερωτήματα πρέπει να τα έχει απαντημένα ο αναγνώστης πριν ξεκινήσει την ανάγνωση.

 

 

Βούζα Δέσποινα,  Εκπαιδευτικός,

Απόφοιτος Παιδαγωγικής Σχολής Α.Π.Θ.,

MSc Επιστήμες της Αγωγής (ΕΚΠ),  Ε.Α.Π. και

MSc Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού Λόγου (ΕΑΓ), Ε.Α.Π.

Πιστοποιημένη Χορηγήτρια Λογόμετρου, Εργαλείο Γλωσσικής Αξιολόγησης

Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων

 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Post Bottom Ad