Αναγνωστική κατανόηση. Τι σημαίνει και πώς λειτουργεί; (Γράφει η Δέσποινα Βούζα) - ValueNews.gr ... η αξία στην ενημέρωση.
Αθήνα booked.net
+14°C
target="_blank" style="color:#ffffff;" href="http://ibooked.gr/weather/athens-18328" class="booked-weather-160x36-city">Αθήνα booked.net
+14°C

ValueNews.gr ... η αξία στην ενημέρωση.

Ακολουθήστε μας και στα social media

Δείτε το Νέο Φυλλάδιο Προσφορών

Δείτε το Νέο Φυλλάδιο Προσφορών
Ακολουθήστε τη Σελίδα μας

προσφατα

Δευτέρα 19 Ιουλίου 2021

Αναγνωστική κατανόηση. Τι σημαίνει και πώς λειτουργεί; (Γράφει η Δέσποινα Βούζα)

Όταν το παιδί κάνει ανάγνωση κειμένου λειτουργούν στο νου του ορισμένες διαδικασίες με σκοπό να κατανοήσει πλήρως το κείμενο. Συγκεκριμένα, το παιδί επεξεργάζεται το νόημα των λέξεων, μετά δημιουργεί μία περίληψη και τελικά συνδέει τη περίληψη αυτή με προ-υπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες. Οι διαδικασίες αυτές κατηγοριοποιούνται σε τρία επίπεδα:


1.    1.  Το παιδί αποκωδικοποιεί όσα διαβάζει με σκοπό να καταλάβει τη σημασία των λέξεων και να δημιουργήσει νοητικές αναπαραστάσεις. Δηλαδή, σε πρώτο επίπεδο, οι πληροφορίες από τις λέξεις  μεταφέρονται στον εγκέφαλο ως σημασίες λέξεων, νοήματα προτάσεων και ιδέες κειμένου που όμως δεν συνδέονται μεταξύ τους.


2.   2.   Στο δεύτερο επίπεδο, το παιδί φτιάχνει στο νου του μία περίληψη του κειμένου. Δηλαδή, δημιουργείται στο νου του παιδιού μία εικόνα που περιλαμβάνει τις πληροφορίες που συγκέντρωσε από το κείμενο. Συγκεκριμένα, οι σημασιολογικές προτάσεις που σχημάτισε κατά το πρώτο επίπεδο πλέον συνδέονται με τρόπο ώστε να σχηματιστεί η μικροδομή του κειμένου. Σημαντικός δείκτης συνοχής του κειμένου είναι η χρήση λέξεων όπως «επίσης», «δηλαδή» κλπ. Σημαντική είναι και η διαδικασία συναγωγής συμπερασμάτων από το παιδί ώστε να καλυφθούν τυχόν κενά. Ταυτόχρονα, δομείται και η μακροδομή του κειμένου, δηλαδή η γενική δομή και μαζί με την μικροδομή αποτελούν την νοητική αναπαράσταση που βασίζεται μόνο σε πληροφορίες του κειμένου.


3.    3. Σε τρίτο επίπεδο, το παιδί συνδέει την περίληψη που έφτιαξε στο νου του με προ-υπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες που ανασύρει από τη μνήμη του. Δηλαδή, η βάση του κειμένου συνδέεται μέσω συναγωγής συμπερασμάτων με προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες.


Είναι σημαντική η κατανόηση αυτών των λειτουργιών της αναγνωστικής κατανόησης ώστε γονέας και παιδί να κατανοούν πώς γίνεται η κατανόηση των κειμένων (μεταγνώση) ώστε να βελτιώσουν την αναγνωστική κατανόηση.

 

Βούζα Δέσποινα,  Εκπαιδευτικός,

Απόφοιτος Παιδαγωγικής Σχολής Α.Π.Θ.,

MSc Επιστήμες της Αγωγής (ΕΚΠ),  Ε.Α.Π. και

MSc Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού Λόγου (ΕΑΓ), Ε.Α.Π.

Πιστοποιημένη Χορηγήτρια Λογόμετρου, Εργαλείο Γλωσσικής Αξιολόγησης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Post Bottom Ad